Reisverslag 9 - Reisverslag uit Dong Hoi, Vietnam van John Hermkes - WaarBenJij.nu Reisverslag 9 - Reisverslag uit Dong Hoi, Vietnam van John Hermkes - WaarBenJij.nu

Reisverslag 9

Door: John Hẻrmkes

Blijf op de hoogte en volg John

31 Oktober 2019 | Vietnam, Dong Hoi

Woensdag 29 oktober 2019 - Van Hue nẩar Dong Hoi

Om 8 uur zit iedereen in de bús en gaân we op weg.
Net buiten Hue bezoeken we de tombe van de 5e keizer van Vietnam.
Het is êen groot terrein met veel gebouwen, want hij heeft hier tientallen jaren gewoond. Ook zijn concubines en personeel ưoonde op het terrein van enkele hectares.
Even verderop zien we hoe wierookstaafjes en Vietnamese hoedjes worden gemaakt. Ik heb zelf ook 3 gẻurtjes gekocht.
Om 9.20 uur gaan we op weg naar de DMZ (=Gedemilitariseerde Zone), de grens tussen Noord en Zuid Vietnam tijdens de Vietnamoorlog.
We beginnen aan de Zuidkant met ên monument en de geluidstorens om propaganda te verspreiden. Dan de brug over de rivier, die half geel (Zuid) en hald blauw (Noord) is.
Ook daar een monument, geluidstorens en een klein múseum.
Als we dit alles hebben bekeken, rijden we nảar het dorpje Vinh Moc, waar we de schuilkelders gaan bezoeken. Hier schuilde de plaatselijke bevolking overdag, omdat de Amerikanen hier regelmatig bombardeerden. Overal waren hele dorpen ondergronds (op zo'n 15 meter diepte). Eerst lunchen en dan gaat de groep, zonder mij en een 6-tal anderen de diepte in.
Na zo'n 20 minuten zijn ze weer terug en gaan we naar ón volgende hotel met de bus. Om 15.30 uur zijn we in óns Hotel in Dong Hoi.
Na een korte, winderige strandwandeling kunnen we aan ons diner beginnen. Weer een dag voorbij.
Als jullie vreemde tekens in de tekst zien, dan komt dat omdat het toetsenbord op het Vietnamese schrift í afgesteld !!!
Groetjes en tot de volgende keer.