Reisverslag 4 - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van John Hermkes - WaarBenJij.nu Reisverslag 4 - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van John Hermkes - WaarBenJij.nu

Reisverslag 4

Door: John Hermkes

Blijf op de hoogte en volg John

27 Oktober 2019 | Vietnam, Hội An

Vrijdag 25 oktober 2019

Het heeft even geduurd, maar hier is dan het volgende verslag.
Door het volle programma was eerder niet mogelijk. Vandaag gingen we al om 8 uur op pad. Omdat we tegen de avond een binnenlandse vlucht hebben, moet ons koffer ingepakt zijn. Eerst gaan we met z'n allen op de rondvaartboot en beginnen met een bezoek aan een steenfabriek(je). Ze gebruiken een heel oude machine om de klei te draaien en in stukken te snijden. Dan moeten de blokken steen drogen. Daarna gaan ze in stenen bakovens, die de vorm hebben van een bijenkorf, met een gat bovenin. Ze stoken met houtschilfers van de kokospalm. We varen een stukje verder voor onze volgende halte : een plek waar van de kokosnoot van alles wordt gemaakt. Niets wordt weggegooid. De bast, het kokoswater, de noot zelf en de melk, alles wordt gebruikt. We zagen zalfjes, lotions, sterke drank, snoep, beeldjes, kortom van alles, ook hoe ze het maakten. Na wat varen, een lokale markt en een stukje lopen, komen we bij een familie waar we allerlei vruchten proeven. Deze familie vlecht matten van kokos om op te slapen. Ook mogen we rond kijken hoe ze wonen en leven. Vooral de authentieke wc is bijzonder : een klein open hutje half boven het water, zodat de visjes ook wat te eten hebben !!! We gaan een stuk fietsen naar onze lunchplek. We krijgen heerlijke gerechten. Ee draaien onze eigen loempia's en ook de vis is niet te versmaden. Dan wacht ons een verrassing : we gaan met de tsjoek-tsjoek terug naar de bus. 6 personen in de bak van een motorfiets en scheuren maar. Met de bus gaan we vervolgens naar het vliegveld voor onze vlucht naar Danang. We moeten dwars door Ho Chi Minh City (14 miljoen inwoners !) waar het heel chaotisch is. De vallende regen maakt het er niet beter op. Toch bereiken we ruim op tijd de luchthaven en na wat problemen bij het inchecken hebben we zelfs nog tijd om een hapje te eten. Om 18.15 uur stijgen we op, waarna we ruim een uur later in Danang aankomen. Met een nieuwe bus en een nieuwe gids rijden we binnen een uur naar Hoi An. Eenmaal in ons Riverside hotel gaat ieder zijns weegs ; de meesten douchen en naar bed. Tot zover ! Opmerkingen en/ of vragen zijn altijd welkom.
Tot het volgende verslag.